
Calitatea unui link
Nov 10, 2008 SEO
De la ghid incoace, n-am mai scris nimic legat de SEO si am dat-o in filozofii marketiene iar cei care s-au abonat la blog sa citeasca tips and tricks-uri SEO probabil m-au injurat suav in gand. Adevarul e ca am avut nevoie de o pauza de la optimizare
Stiti voi, ca ginecologul care vine acasa la nevasta si nu mai are chef de sex ca s-a saturat de “obiectul muncii”.
Revin insa cu un subiect arzator in lumea optimizarii: cum determini calitatea unui link? Fie ca vrei sa cumperi un link, sa faci link exchange sau sa faci linkbait cu target-uri specifice, trebuie sa stii ce anume obtii. Un link pe site-ul x, nu e tot una cu un link pe site-ul y. De asemenea, in unele cazuri un link pe site-ul z poate sa nu fie tot una cu un link pe acelasi site z, dar pozitionat si integrat altfel. Hai sa o luam sistematic, ca niste ingineri ce suntem, si sa vedem ce elemente pot influenta calitatea unui link si ce beneficii ne aduc:
1. Trust-ul site-ului de unde vine linkul - Cand primesti un link de pe cnet.com de exemplu, un site cu trust, trafic si PR mare, automat pagina ta catre care duce linkul devine si ea importanta si relevanta pe keyword-ul din anchor text. Trust-ul unui site nu il poti calcula cu exactitate si nici nu exista vreo unitate de masura, dar il poti estima daca te uiti la cativa factori precum: traficul site-ului, PR-ul, numarul de linkuri inbound, vechimea site-ului, etc.
2. Anchor text-ul - Ancora prin care vine link-ul conteaza in special pentru targhetarea unui anumit keyword (keyword focusing) dar mai ajuta si la pozitionarea paginii in sfera de relevanta potrivita. Important in special cand vrei sa targhetezi un keyword foarte specific pe o pagina interna, optimizata doar pe keywordul respectiv.
3. Pozitia linkului in pagina - Am mai scris despre pozitionarea linkurilor in pagina si chiar daca nu e un consens general intre toti optimizerii in legatura cu importanta acesteia din teste proprii si din research mi-am dat seama ca pot face o diferenta imensa. Un link editorial (un link unic pozitionat intr-un paragraf de text, eventual si in partea de “content” a site-ului) conteaza mult mai mult decat un link sitewide in blogroll sau in footer. De aceea nici nu ma prea incanta ofertele de link exchange care le primesc pe mail
Sunt linkuri a caror calitate se apropie de zero.
4. Relevanta site-ului de unde vine linkul - Ce-i drept, relevanta unui site e mai degraba un concept teoretic si e greu sa o determini prin vreun indicator empiric (la fel ca trust-ul de fapt). In general iti poti da seama de relevanta unui site daca il navighezi putin (si il poti cataloga automat ca site de stiri, blog de seo, magazin online IT etc) si e foarte probabil ca si Google sa il considere la fel. Relevanta e creeata de link network-ul site-ului respectiv si evident, cine va linkui catre un magazin online de IT, daca nu alte magazine online sau site-uri din aceeasi sfera de relevanta?
5. Varsta link-ului - Personal cred ca varsta link-ului e un factor care conteaza mult prea putin si ai control minim asupra lui, deci nu ar trebui sa fie o prioritate sa obtii link-urile cat mai repede, ca sa rankezi bine peste x zile/saptamani/luni. Si am si o explicatie logica: astazi cand tot mai multe site-uri sunt dinamice si ruleaza continutul (si odata cu el si link-urile) foarte rapid, cum poate un motor de cautare sa ia in considerare varsta unui link, cand acesta ar putea sa dispara peste 2 saptamani dupa ce a fost postat prima data? Pentru ca un motor de cautare e tot timpul cu userii in minte (altfel si-ar pierde valoarea) va vrea ca la o cautare a unui trend, sa zicem “who won the elections” sau “financial crysis” sa apara site-uri care au cat mai multe linkuri catre ele si de o calitate/relevanta cat mai mare, nu site-ul care are cele mai vechi link-uri despre subiectul asta. Ar incalca legile de self-preservation si bun simt ca un motor de cautare sa puna accent (prea mare) pe factorul asta.
O sa vorbim mai incolo si de cum sa iti creezi o strategie de link building si cum alegi site-urile pe care urmeaza sa incerci sa obtii un link
- Link Exchange ca Tehnica de Link Building
- Calitate versus cantitate in continutul unui site
- Cat conteaza pozitionarea link-urilor pe pagina?
- Link exchange gone bad
- De ce am atatea link-uri?















November 11th, 2008 at 1:13 am
Hehe, imi era dor de un asa articol.
O sa incerc sa comentez punctual:
1.trust-ul- e un lucru destul de empiric, nu se poate calcula matematic, toata lumea vorbeste de el, dar…vorba ta il poti doar estima, consider ca nu e unul dintre cei mai importanti factori.
2. no comment. sunt deacord cu tine.
3.Pozitia linkului. Aici e discutabil, nu insasi pozitionarea linkului conteaza, ci contextul in care acesta e plasat. De aceea personal, prefer sa cumpar un review decat un link.
4.Relevanta. Parerea e unanima, pentru a trasmite o oarecare “forta”, e bine ca linkurile sa vina de pe siteuri din aceeasi nisa cu tine.
5.varsta, nu stiu daca are o importanta, parerea mea e ca nu.
November 11th, 2008 at 1:24 am
Roby, cand zic trust nu ma refer la “celebrul” TrustRank (termen pe care l-am si explicat intr-un articol anterior). Ma refer la puterea totala a unui site. Unii ii zic global link popularity dar eu cred ca termenul asta limiteaza conceptul, pentru ca “puterea” unui site nu consta doar in reteaua de linkuri pe care o are in spate.
La pozitia linkului ai mare mare dreptate, un review, un guest post, o stire cu link catre site-ul tau va valora mult mai mult decat un amarat de link in footer. Pentru ca linkul unic, in-text e un vot puternic pe cand un link in blogroll e un vot de cetatean turmentat
November 11th, 2008 at 3:25 am
si pana la urma, la asta se rezuma seo-u’ dupa parerea mea: cat mai multe linkuri de calitate related, obtinute treptat, in timp. nu inscrieri in directoare, nu spam pe orice blog si link exchange.
Doar cat mai multe linkuri de la site-uri care au aceeasi nisa cu al tau, daca se poate si cateva cu trust rank si traffic mare cu atat mai bine si cu anchor-ul pe care il targetezi
cu pozitia nu prea sunt de acord desi s-ar putea sa se faca o diferentiere: de ex linkurile in footer sa nu aiba o importanta la fel de mare ca alea din sidebar
good point anyway.
November 11th, 2008 at 4:11 am
Interesant articol mersi pentru micile informatii care uneori sunt foarte importante.
November 12th, 2008 at 8:08 am
Nosfer, shhhh ne dai de gol secretul :)) Dar ai dreptate, seo-ul se rezuma la niste chestii foarte basic, facute cu cap si cu constanta.
SwissBoy, asa e, articolul asta are niste informatii basic, dar cand vad ce “industrie” a link-exchange-ului e pe la noi ma face sa cred ca majoritatea nu stiu lucrurile astea elementare.
November 12th, 2008 at 11:09 am
[...] scrie despre Calitatea unui link, in aceiasi zi in care eu am scris Calitatea backlink-urilor si criterii de evaluare. Nu insinuez [...]
November 12th, 2008 at 3:51 pm
Nosfer think again
Si cum reusesti tu, cu site-ul tau abia lansat sa faci rost de linkurile de care spui ?
Parerea mea, lansezi, iti faci un ranking bun (folosind off-site si on-site), iar apoi, dupa ce ai si tu un flow, poti sa ai pretentia la linkurile de care zici.
Citeam pe un blog un articol sa zic general de SEO, nenea spunand ca seo este raspunsul la o intrebare gresita sau ceva de genu. Fiecare cu parerea lui, insa omu uitase un lucru cand spunea de SEO, ca o parte din articolele lui, apareau pe HotNews ca excerpt si apoi link catre blog..:| Te cred si eu ca vezi seo ca ceva…whatever (ca tot ziceam tudi de categoria aia)
November 14th, 2008 at 1:43 pm
Eu cred ca o sa inebunesc daca n-o sa-mi duc siteul la PR 6.
November 14th, 2008 at 1:45 pm
De ce anume na5ule?
November 14th, 2008 at 10:22 pm
@tudi
Dar tre` sa gasesc o strategie.
Pai am un site de anunturi si nu o sa am vizitatori mai multi numai daca voi avea PR 6 :((
Si am de gand sa bat anunturi neobizz
November 18th, 2008 at 1:02 am
mai tre luate in calcul .. deep linking sau front page linking, daca e insotit sau nu de “no follow”, traficul site-ului de la care primesti link-ul, PR-ul,link natural sau link exchange etc
November 22nd, 2008 at 4:05 am
Ancora si-a pierdut considerabil valoarea si din testele mele am ajuns la concluzia ca optimizare on-page + continut decent si linkuri din siteuri/pagini relevante cu Trust mare inseamna totul. Ancora nu mai conteaza, sau conteaza foarte putin.
February 14th, 2009 at 7:25 pm
[...] http://www.tudi.ro/seo/calitatea-unui-link/Calitatea unui link [...]
February 26th, 2009 at 9:15 pm
[...] Sursa: Tudi.ro [...]
November 19th, 2009 at 8:12 pm
Multe din chestiile de aici nu le stiam. De exemplu: pozitionarea linkului in pagina. Eu stiam ca conteaza cate linkuri in pagina cu un anumit PR sunt importante (asa numitul link juice)
May 21st, 2010 at 4:19 pm
As zice ca e interesant articolul, dar am citit ca nu e bine sa comentezi asa pe webcopywriter.
Poate chiar la o penalizare cum spuneai tu in alt articol…hehehe
Asa ca o sa zic ca faci treaba buna asambland aceste articole, si consider foarte adevart ce spui cu durata de viata a unui link. Totusi, stand si analizand ce iti intoarce google cand dai link:site, eu sunt de parere ca e o combinatie intre linkuri vechi si constante si link-uri noi. Un link de context, din zona de content e ideal sa fie nou, dar un link intro lista e ideal sa ramana acolo mult timp. Ma gandesc daca ciclarea lor ar ajuta la ceva