
Criza Mondiala - Gata ca avem treaba
Am incercat pe cat posibil sa stau departe de subiectele “la moda” de prin blogosfera, pentru ca oricum parerea mea s-ar dilua prea mult in marea de opinii. Dar in ultima vreme, postand mai rar pe blog din motive tehnico-tactice am avut mai mult timp sa-mi citesc colegii bloggeri si ziarele. Criza, criza si iar criza, peste tot; Vreau sa va propun un articol care sa analizeze cine e de fapt afectat la noi si cat vorbim versus cat facem in materie de a iesi din criza asta pe care se pare ca toata lumea o imbratiseaza cu drag, ca pe un nepot venit din State dupa 10 ani de exil.
Nota: nu ma consider expert in economie si nici nu vreau sa fac o analiza profesionista. Mai degraba luati articolul de fata ca o serie de observatii ale unui om de rand.
Criza Mondiala - Premize initiale
Criza loveste la nivel macro economic, nu doar in piata imobiliarelor, a producatorilor de masini sau in cea a accesoriilor de lux. Sigur, unele arii sunt mai afectate ca altele, dar intr-un sistem cum e cel al economiei mondiale, bazat pe “checks and balances” orice schimbare poate duce la o reactie in lant.
De-a lungul istoriei, marile economii au avut o viata ciclica, cu perioade de prosperitate maxima, urmate de o scadere brusca din cauza supra-saturatiei si dezechilibrarea balantei dintre cerere si oferta.
Pe plan local, Criza Mondiala afecteaza bloggerii si site-urile romanesti din cauza scaderii cererii pentru publicitate online.
Criza Mondiala in Romania - Criza psihologica
Sigur, la nivel mare se simte in orice domeniu o scadere masiva care ulterior se traduce in scaderi de salarii si concedieri din partea trusturilor si companiilor mari, dupa cum relata si Zoso Luni. Dar pe tine, bloggerul de rand sau angajatul la firma <x> cum te afecteaza direct? Aproape insesizabil momentan, atat doar ca esti intr-o permanenta stare de neliniste si nu stii ce te asteapta dupa colt. Riscurile capata alta valoare, atunci cand mai toti bloggerii, mai toate ziarele si mai toate televiziunile prezinta zilnic stiri cum a mai cazut vreun Volvo din Suedia, vreo banca din Franta sau vreo companie aeriana din State.
Iti poti lua credit ca inainte? Da. Iti poti cumpara casa/masina ca inainte? Da. Ai aceeasi siguranta cand iei credit/cumperi o proprietate? Nu.
E un cerc vicios, desigur. Singura modalitate sa iesim din criza e incurajarea consumului. Nu o zic doar eu, dar s-a dovedit o solutie practica la orice recesiune, de orice nivel, inca dinainte ca economistul britanic John Maynard Keynes sa puna pe hartie teoria Deficit Spending-ului. Ori avand in vedere stresul psihologic la care suntem expusi de catre media si societate, numai de consum nu ne arde. Asa ca revenim la a fierbe in suc propriu, cu proverbiala sabie deasupra capului,cu speranta ca ne vor salva altii.
De fapt o meteahna mai veche a noastra: statul capra si asteptatul ca altcineva sa ne ridice pantalonii si sa ne indrepte de spate. Imi vin putine exemple in minte in care ne-am ridicat noi singuri de jos, fara prea mult ajutor extern (vezi Revolutia din 1989, desi si aici unii argumenteaza cum ca a fost un imbold extern).
Solutii pentru ameliorarea Crizei
O prima solutie pe care v-o propun voua, bloggerilor si celor care activati in mediul online romanesc e sa ne indepartam de rolul prezentatorului Stirilor de la Ora 5. O fi un subiect care va aduce trafic, va aduce o anumita satisfactie sa faceti pe vestitorii apocalipsei si sa acoperiti cele mai mici neajunsuri ale Crizei Mondiale, dar creeati si intretineti acea stare de neliniste de care vorbeam mai sus. La fel cum celor mai slabi de inger le va fi frica sa intre in apa a doua zi dupa ce vad Jaws, sa se urce in masina a doua zi dupa ce vad emisiunile rutiere de pe TVR si sa faca dus dupa ce vad Psycho-ul lui Alfred Hitchcock asa le va fi si frica sa ia un credit si sa stimuleze fluxul banilor intr-o banca, dupa ce citesc stirile anuntate de voi. Iar romanii nu sunt recunoscuti pe plan mondial ca fiind tari in inger.
O alta solutie tine de cat de bine stiti evalua un risc si estima ce potential are o oportunitate. Pentru ca pe baza Marii Crize Psihologice se nasc o groaza de ocazii care pot fi exploatate, atat pe plan macro cat si la nivel de detaliu. Scapandu-va de povara fricii de investitie si iesind din comunul ideii de “stau si-astept sa vad ce se intampla” puteti sa mergeti in sus, cand toata lumea se plange ca se duce in jos. Cu ocazia asta stimulati si consumul, care, din nou, ajuta la ameliorarea crizei. Poate proprietarul apartamentului de care vorbeste Arhi are dreptate intr-un fel. Bani sunt, doar trebuie stimulata lumea sa ii scoata din buzunar.
Criza Caprei Vecinului - Ne bucuram sau plangem cot la cot cu ei?
Bobby Voicu face o scurta analiza si ne da o previziune asupra cum vede el ca va decurge anul 2009 pentru presa si bloggeri, dupa un articol monumental al lui Tolontan. Capra Gazetei (si a altor trusturi/ziare/influenceri mari) pare sa fie pe moarte si initial am avut o stare tampita de bucurie, o meteahna nativa si instinctuala pe care acum o regret. Citind articolul mi se urcase sangele in cap si imi venea pe limba clasicul urlet de razboi al romanilor educati cu sapa in mana: “Las ca ne-ati jupuit voi destul, in Dumnezou’ vost’”.
Da, ne-or fi jupuit, mintit, manipulat, dar cu voia noastra. Puteam citi pe goal.com majoritatea stirilor importante din fotbal, fara sa imi scoata ochii 20 de reclame cum patesc pe GSP. Si totusi, am ales Gazeta ca mijloc de informare. La TV putem schimba canalul cand suntem nemultumiti de ce ni se da, pe Internet e mai greu sa schimbam site-ul cu care ne-am obisnuit, desi un click nu presupune mai mult efort decat apasarea unui buton pe telecomanda. Deci Tolo, stai linistit, va salvam noi, cititorii
Criza Mondiala si epurarea calitativa fortata
De-a lungul istoriei oamenii au dovedit ca fara un imbold ferm nu au puterea de a face modificari radicale. Prea putine revolutii de catifea ne dau un contra-exemplu. Acum avem acel imbold si cred ca schimbarea radicala al consumer-ului de rand va fi cresterea calitativa pe o scara verticala a nevoilor si reducerea acestora pe o axa orizontala de la “lux” la “strict necesar”. Am facut un graf banal ca sa exemplific:

Daca luam originea axelor ca momentul 0 al Crizei Mondiale (ma rog, nu ca ar fi pornit intr-un moment fix, dar de dragul teoriei ingaduiti-mi sa spun asa) valoarea consumului trece din cadranul Lux-Cantitate in cadranul Necesitate-Calitate. Cred ca momentan suntem pe acest graf ascendent din punct de vedere al calitatii si a restrictionarii consumului la necesitati. Poate inca nu e foarte vizibila schimbarea asta la nivel de individ, dar cred ca pana la sfarsitul anului mentalitatea colectiva a consumatorilor va fi impinsa incet incet catre dreapta-sus.
Daniel Buca a scris un articol in care prevede o astfel de epurare calitativa odata cu Criza si sunt perfect de acord cu el. Cand ariciul de pe buzunar e mai strans, cand psihologic nu mai esti dispus sa iei riscuri si cand incepi sa te gandesti cum procedezi pe termen lung, vrei sa cumperi calitate si renunti la cheltuielile cantitative si prea putin necesare. Vorba aia, esti prea sarac sa iti cumperi lucruri ieftine. La nivel de management va fi aceeasi mentalitate, unde bunul la care renunti sau nu e angajatul. E un bun necesar si de calitate? Il tii. E un lux in echipa, ocupa o pozitie care poate fi umpluta de un alt angajat sau ai doi asistenti pe acelasi post? Mai tai din ei ca sa rotunjesti in jos bugetul lunar.
Dar epurarea asta nu se face intodeauna direct, la nivel de micro intreprindere. Shoemoney explica intr-un articol ceva mai vechi cum Google incepe sa impinga si advertiserii pe drumul ingust al calitatii, crescand raportul de invers proportionalitate intre Quality Rating si pret. Nu e neaparat un lucru nou in politica uneia dintre cele mai mari platforme de advertising din lume, dar in ultima vreme tot mai multe indicii arata ca guideline-urile de acordare a rating-urilor sunt implementate mai strict.
Concluzie
E momentul sa incetam sa observam Criza si sa incercam macar sa ii reducem efectele negative. Altfel ramanem la nivelul discutiilor de la coada la lapte ale unor vremuri indepartate, cand vorbitul cu vecinul era tot ce aveam. Acum avem puterea sa influentam si chiar sa ajutam, dar ar trebui sa o facem intr-un mod concertat si unit, in loc sa relatam individual niste evenimente care satisfac curiozitatea sau confirma frica vizitatorilor blogurilor voastre.
Zoso, Bobby, Orlando, Tolo, Manafu, Lorand, Sergiu si cei care aveti puterea sa influentati restul sirului indian, va bagati?
Later edit: La sugestia lui A Faith, un articol foarte bun al lui Khris despre Marea Criza Economica din anii 1930 si cum se compara cu cea actuala.
- Note to self: ai treaba
- Apocalipsa dupa Tudi
- De Ce Nu Voi Iesi in Strada
- Daca tot strangem cureaua…
- Retardatii – cangrena online-ului romanesc















January 14th, 2009 at 5:00 pm
Cateva remarci:
1. Criza ne afecteaza pe toti, prin cresterea euro. Creste euro, cresc preturile pt. produse din import, cresc chiriile, cresc ratele la banca (pt. cine are in euro). Pt. tine, care probabil esti platit in euro sau $, cred ca e chiar bine :D.
2. Creditele nu se mai dau asa usor, ceea ce a pus o frana serioasa consumului.
3. Firma ‘x’ de care zici tu poate sa sisteze investitiile, sa nu mai angajeze, sa nu mai mareasca salariile. Daca mai pui ca are clienti afectati de criza si nu mai primeste comenzi la nivelul la care se astepta, cred ca poti sa-ti faci o imagine.
4. Te contrazici un pic: vb. de eficienta si calitate dar zici de gsp. Si-au facut-o cu mana lor, au vrut trafic si nu cititori. Nu se poate sa obtii calitate daca ai jurnalisti de duzina, scrii mai multe articole despre patroni decat despre meciuri in sine. Eu unul am renuntat la gsp demult, desi inainte citeam zi de zi.
Sper ca lumea sa se educe incet incet si sa evite sa mai fie “jupuita, mintita, manipulata” si calitatea sa conteze.
January 14th, 2009 at 5:26 pm
1. Corect, daca as avea credit probabil ca m-as simti “afectat de Criza”. Momentan ce am de platit in Euro/Dolari e doar serverul dedicat si chiria la birou.
2. Vorbeam chiar acum cateva zile cu cineva care lucreaza in domeniul bancar si imi zicea ca relatia dintre banci si clienti are de suferit prin prisma faptului ca exista acum o suspiciune de ambele parti. Potentialilor clienti le e frica sa ia credite (Criza psihologica de care vorbeam) iar bancilor le e frica sa dea credite tocmai din cauza ca nu mai au acelasi flux monetar intern. Dar la sfarsitul zilei, daca ai nevoie si esti dispus sa iei un credit, il poti lua.
4. Am dat exemplul GSP pentru ca am linkat articolul lui Tolontan. Din pacate presa sportiva la noi e o nisa mult mult prea ingusta, cu prea putini competitori de categorie grea ca sa poti face o alegere calitativa. Daca te uiti la sport.ro sau prosport.ro , o sa vezi ca au aproximativ acelasi numar de reclame enervante ca si gsp.ro. Dar GSP are brand-ul in spate.
As vrea si eu sa cred ca lumea VREA sa se educe. Dar atata timp cat stam cu fundul in scaun si doar “observam” Criza, citind stiri si creeand psihoza in jurul nostru…
January 14th, 2009 at 5:59 pm
F. important: credit in euro. Si eu am credit, dar in lei si cu dobanda fixa. Iti dai seama ca ma doare la basca de criza din perspectiva asta. M-ar afecta atunci cand ar trebui sa cumpar euro, de exemplu pt o excursie in strainatate, sau sa-mi iau ceva valoros (> 2000 E) cu pret in euro.
Foarte afectati sunt cei care si-au luat case/apartamente acum 6 luni/ 1 an, cu CREDIT. De exemplu am un prieten care trebuie sa plateasca 50,000E pt. a 2-a transa pt. o garsoniera, suma la care nu se mai incadreaza acum la credit, iar perspective de salariu mai mare nu prea sunt.
Despre gsp ar fi multe de spus… Nu ma intereseaza nr. de reclame, care oricum este mare pe muulte alte siteuri care pun cititorul ultimul in lista prioritatilor, pt asta am AdBlock. Dar calitatea articolelor a scazut ingrozitor.
Sunt putini competitori, dar sunt f. mari. A mai existat un ziar, Sport Total parca, dar a murit repede. E nevoie de multa munca ca sa mai prinzi o felie de la astea 2 publicatii. Compara situatia gsp-prosport cu Orange-Vadafone, si vezi cat se chinuie Cosmote…
January 14th, 2009 at 6:10 pm
Sigur, despre GSP se pot spune multe dar nu sunt in masura sa fac o analiza dintr-un alt punct de vedere decat al unuia care “consuma” articolele lor.
Pe scurt, dpdv al consumatorului, cred ca s-a diluat calitatea informatiei pe GSP odata cu intercalarea articolelor de pe MySport, a “stirilor” de pe Antena1.ro si faptul ca nu mai par foarte interesati sa creeze continut “flagship” (pe care prefera sa il vanda separat ca produse) ci mai degraba atomizeaza informatia in stiri cat mai mici si cat mai inguste, probabil pentru a avea volum si constanta.
My 2 cents despre GSP, dar sa revenim la crizele noastre
January 14th, 2009 at 6:48 pm
Exact!
Focus pe activitatea proprie si mai putin cascat gura la altii!
January 14th, 2009 at 8:07 pm
Criza cam afecteaza toata populatia mai mult sau mai putin chiar daca poate pentru unii e insesizabil. Cum a spus si @clawbc prin cresterea cursului la valuta mai precis euro si dolar.
Apoi , ai spus ca “Iti poti lua credit ca inainte? Da.” Nu e chiar asa.Bancile sunt mult mai “fricoase” acum si nu mai dau credite ca inainte. Regimul de acordare a creditelor e mai sever ca inainte si trebuie sa ii indupleci si sa ii convingi mult mai bine ca poti sa returnezi banii.
Sper sa se rezolve cat mai repede cu criza pentru ca pe multi oameni din toata lumea ii afecteaza , si ii afecteaza destul de tare.
January 14th, 2009 at 9:28 pm
problema e ca la noi consumul din ultimii ani s-a bazat pe credite foarte mult + pe banii trimisi acasa de “capsunari” … iar consumul asta s-a dus in importuri nu in productia interna. fie vorba intre noi probabil ca daca nu venea criza oricum economia noastra ar fi suferit o aterizare mai mult sau mai putin dura din aceste doua motive.
iar cealalta problema e ca nu mai sunt bani
bancile nu prea mai au bani pt creditare, pana in criza era destul de simplu, toate multinationalele se imprumutau de la hq, acum insa hq-ul trebuie sa acopere gaurile din subprime (acolo unde sunt) si nu mai are bani sa crediteze sucursala din .ro … sau din alta tara.
January 14th, 2009 at 9:39 pm
Orlando, mersi de vizita si de comment. Nu suntem in masura ca bloggeri (cand zic bloggeri ma refer la toata blogosfera) sa rezolvam o problema economica, dar cred cu tarie ca avem puterea sa rezolvam o problema sociala.
Iar, dupa cum argumentam in articol, la noi criza pare sa aiba un substrat socio-psihologic puternic.
Cum spuneam si intr-o discutie pe blogoree.ro, faptul ca o banca din State a cazut ieri nu inseamna ca si Banca Transilvania de exemplu sta sa cada. E cu totul alta situatie si oamenii trebuie sa faca diferenta. Dar le trebuie un imbold, imbold care ar putea veni de la media (si aici desenez un cerc mai mare si ii includ si pe bloggeri).
January 14th, 2009 at 10:42 pm
[...] final în vreo 2 rânduri cam ce ar trebui să fie de fapt. Astăzi citesc pe blogul lui Tudi un articol destul de interesant legat de criză, cu care sunt de acord şi care are legătură cu acea concluzie la care vroiam să [...]
January 14th, 2009 at 11:06 pm
In primul rand felicitari pt articol si multumesc pt link.
Ca o completare la discutia despre banci: deja sunt cateva banci in Romania care alimenteaza HQ cu fonduri de cateva luni si sunt in situatia in care nu mai au fonduri pentru a intretine activitatea la nivel local. Nu intru in detalii.
Si da, solutia este incurajarea consumului pentru a pastra un circuit optim al banilor in economie. Dar nu consumul stupid tipic romanului (nu imi iese din minte un reportaj de la TV de pe 2 ianuaria cu o femeie pe la 50 de ani care tocmai isi cumparase 2 seturi de pahare).
Si sa nu uitam de guvernul pe care il avem acum
January 14th, 2009 at 11:33 pm
@Orlando/Daniel: Sa intelegem atunci ca bancile care le putem considera mai sigure sunt cele locale, care nu depind (foarte mult) si nu trebuie sa intretina vreo filiala mama?
Vreau sa cred ca banii mei sunt in siguranta la ING, trustul al carui nepoti au creditat Statele Unite sa cumpere Louisiana de la francezi in 1803
Daniel, Guvernul, oricare ar fi, va fi privit ca un profitor de pe urma recesiunii pentru ca asta e mentalitatea la noi. Eu cred ca de-a lungul istoriei putem observa si un grad mare de auto-reglare a unui sistem economic, deci nu stiu daca ar trebui sa ne punem toate sperantele in clasa politica.
January 15th, 2009 at 12:54 am
Legat de banci: sa alegi in ce banca sa ai incredere acum este “simplu”, te uiti doar la ofertele de acum un an si vezi pe unde se dadeau credite imobiliare (de exemplu) cu avans de 1% si pe o perioada de 500 de ani (exagerez ca sa nu ma aflu in situatia de a identifica exact una sau mai multe banci).
Simplul fapt ca o banca este o filiala a unei banci de afara nu este un semnal de alarma.
Legat de guvern: nu-i pun nicio speranta in clasa politica, indiferent ce culoare are. Eu sunt socialist dar nu ma consider reprezentat de niciun partid din Romania.
January 15th, 2009 at 9:02 pm
Povestea e simtitor mai complicata. Economiile tuturor tarilor au ajuns atat de incalcite una cu alta, incat nu mai scapa nimeni neatins.
January 16th, 2009 at 7:25 pm
esti un dobitoc. cum dracu poti sa zici ca pe astia de rand nu ne afectaza criza direct?
January 16th, 2009 at 11:20 pm
Satana, limbajul sau iti faci bagajul.
January 17th, 2009 at 1:58 am
Dom’le jos palaria. Pana mea a mazgalit ceva de criza aici, da’ tu ai caligrafie cu Parker. Felicitari.
January 17th, 2009 at 12:53 pm
Ar trbui sa o lasam mai moale cu importurile si sa producem noi..
January 21st, 2009 at 12:34 pm
Principala arma a crizei este panica insa in Romania managerii speculeaza criza pentru a putea face reduceri salariale, etc.
February 17th, 2009 at 12:29 pm
Proiectul lui Barack Obama - O solutie la actuala criza economica = eliminarea notiunii de mostenire
July 7th, 2009 at 7:09 pm
*RING* Want to exchange links with me? really cool blog of yours, let me know what you think.
June 21st, 2010 at 1:27 am
I was awfully pleased to identify this website.I wanted to thank you for this really good look at!! I most definitely enjoying each and every little bit of it and I’ve you bookmarked to verify out new stuff you write-up.
August 23rd, 2010 at 11:35 am
A of my preferred things about blogging is this community of bloggers. We aren’t cut-throat. We share successes and miseries. And when a little something works, we don’t continue to keep it to ourselves – we want it to function for everybody. I adore blogging and wish that it becomes full-time only one day, but I delight in the finding out and growing (the journey) and am an exceptionally patient man.
August 23rd, 2010 at 12:03 pm
Thanks for that incredible website write-up! I definitely enjoyed reading it, you will be a terrific author. I indeed extra your blog to my favorites and will come back in your futureto your web log. Preserve up the superb task, I hope you may have a fantastic day!
August 23rd, 2010 at 9:46 pm
I assumed it was intending being some unexciting old report, however it truly compensated for my time. I most unquestionably will post a link to this post on my websites. I’m convinced my site visitors are likely to find that genuinely practical.
August 23rd, 2010 at 10:16 pm
I assumed it was going to become some unexciting old report, nevertheless it actually compensated for my time. I most unquestionably will post a link to this publish on my internet site. I am convinced my site visitors are about to stumble on that quite helpful.