De ce functioneaza publicitatea
Nov 4, 2008 Advertising
Unul din hobby-urile care le exersez mult mai putin decat as vrea e analizarea reclamelor de la TV. Nu pentru ca nu as avea material de lucru, ci pentru ca mi-am facut obiceiul sa nu ma uit la televizor atat cat pot. De ce? Pentru ca e un model de comunicare one-way, in care eu sunt adapat cu informatii la care nu pot raspunde. Am incercat sa ii raspund lui Andreea Esca, Lucian Mandruta sau Robert Turcescu, urlu la cate un fotbalist sa dea pasa, ii soptesc la cate o pipita dintr-un film horror sa nu deschida usa ca in spatele ei e criminalul si degeaba. Dar lasam putin problema fundamentala a televiziunii pe margine (eventual pentru un alt articol) si revenim la subiectul care ma arde in momentul asta: publicitatea TV.
Sunt cateva reclame la care nu poti sa nu te intrebi…oare chiar prinde la cineva rahatul asta? Chiar musca vreun telespectator la momeala asta ieftina si de prost gust? Isi scot banii oamenii astia? Au un return of investment pozitiv? Am mai vazut genul asta de reclama, oare chiar se lasa cineva prostit a doua oara?
Raspunsul la toate intrebarile de mai sus este da. De ce functioneaza publicitatea conventionala? Pentru ca tinteste un punct pe care toti il avem, o boala de care nu putem scapa de cateva mii de ani, de cand marketerii religiei ne vindeau produsul lor: stupiditatea umana. Fara doar si poate, publicitatea functioneaza pentru ca noi suntem tampiti.
Probabil acum te incearca un sentiment de furie, o sa vrei sa postezi un comentariu prin care sa imi inchizi gura, prin care sa demonstrezi ca de fapt noi, oamenii moderni si educati nu ne lasam sedusi de mirajul publicitatii. Serios? Hai sa vedem:
Barbatilor, cati dintre voi nu ati cautat vreun filmulet pe youtube si apoi ati dat la “related videos” pe filmuletul cu o poza cu bustul generos al unei doamne? Suna cunoscut?
Doamnelor, cate dintre voi nu ati stat cu nasul in stiri ca sa aflati vreo barfa legata de o celebritate? Nu ca v-ar pasa de ea, dar din curiozitate, nu?
Cati dintre noi nu am salivat dupa vreun gadget, vreo masina, vreun soft doar pentru ca l-am vazut la televizor, la vreun prieten, sau pe Internet?
Cel ce nu e vinovat sa arunce primul comment. Eu zic ca toti suntem pacatosi cand vine vorba de publicitate. Fie ca e spiritul sexual-animalic, curiozitatea sau dorinta de a avea ce are si vecinul, cadem in plasa mai ceva ca niste muste oarbe. Suntem niste idioti; simpli si primitivi. Le facem jocul iar ei sunt mai mult decat bucurosi sa se joace cu noi, pentru ca se joaca pe bani.
- Advertising 2.0
- Video ads - Vedeta industriei publicitatii?
- Branding Nocturn
- Noaptea devoratorilor de publicitate la Cluj
- Paradoxul marketerului















November 4th, 2008 at 2:33 am
Sincer, pierzi timp inutil cat timp te uiti la tv, defapt ai pierdut timp vorbind de tv si eu am pierdut timp comentand despre tv si parerea ta. Eu as vorbi de branduri… cat de mult ne influenteaza starile si alegerile!
November 4th, 2008 at 2:35 am
Hmmm, sa inteleg ca ai citit doar primele 3 randuri din articol?
Sau cum ai ajuns la concluzia ca articolul asta este despre TV? TV-ul l-am folosit ca intro, ca motif, nicidecum nu ma refeream DOAR la publicitatea TV.
November 4th, 2008 at 12:05 pm
E un lucru sa te uiti la tv si altul sa te lasi influentat sau luat de val de cea ce vezi. Vorba ta, cu totii ne-am uitat la ceva pe youtube sau la o barfa, dar e cu totul altceva sa cumperi, de exemplu, ceva pe care n-o sa-l folosesti veci, doar pentru ca l-ai vazut la publicitate. Aia-s prosti prietene. Oricum (asta se va referi la prostia umana nu la publicitate), cum spunea si Einstein: “Sunt doua lucruri infinite, universul si prostia umana, dar de univers nu sunt sigur”, sau ceva de genu…:P
November 4th, 2008 at 3:24 pm
Domnia si prostia se plateste !
Eu cand vad cate o reclama toanta , care imi insulta inteligenta , evit produsele alea !
November 4th, 2008 at 4:02 pm
totusi nu inteleg ceva… de ce ar fi rau sa imi doresc o super masina pe care am vazut-o la tv intr-o reclama?
November 4th, 2008 at 9:02 pm
@Adler: pentru ca nu avem nevoie de asa ceva
Nu avem nevoie de super masini, nu avem nevoie de telefoane ultra-sofisticate, nu avem nevoie de haine scumpe. Dar publicitatea creeaza acea “nevoie”, bazandu-se pe instinctul nostru animalic (ca e vorba de sex, de orgoliu etc).
November 4th, 2008 at 11:48 pm
pai si atunci pentru ce ne devoltam daca nu avem de toata tehnologia care astfel se face disponibila? oare tu preferi un telefon nokia 3310 in locul unuia mai evoluat?
eu cred ca tehnologia este folositoare si cred ca o persoana care are destui bani ar putea sa isi cumpere masina aia foarte sofisticata pentru a se bucura de ea.
pe de alta parte reclamele nu sunt doar despre ceva ce poate nu ar avea rost (nu ai putea) sa iti cumperi.
eu raman cu sentimentul ca postul tau declara publicitatea ca fiind ceva negativ… iar mie nu imi pare asa.
November 5th, 2008 at 12:47 am
Depinde ce intelegi tu prin “nevoie”. Nevoia nu e intodeauna a ta, poate fi creeata si de altii. Ai nevoie la un telefon ca atunci cand il invarti sa se invarta imaginea dupa el? Ai nevoie de chestia asta? Ai nevoie de o masina cu 400 de cai putere? Ai nevoie de tigari? Ai nevoie de alcool? Ai nevoie de haine de firma? Nu ai, sau cel putin nu aveai pana nu ti-au spus altii ca ai nevoie de toate astea
November 5th, 2008 at 8:08 am
oare nu avem nevoie de orice pentru a ne usura treburile zilnice..fie ca e o masina mai rapida, fie ca nu mai trebuie sa intru la optiuni si sa invart eu poza pe telefon (se invarte singura).
Daca ne sunt usurate nevoile zilnice atunci avem mai mult timp pentru a ne concentra atentia pe treburi mai importante (creativitate, cercetare, inovatie, familie, pasiuni..etc)
Cat despre hainele sau orice alte accesorii care costa multi bani (sunt de firma) eu cred ca sunt destinate celor care au acesti bani si vor sa cumpere ceva care sa nu fie de duzina..vor sa se diferentieze de ceilalti pentru ca si asa au cu ce. (aici poate fi inclusa si masina rapida). Oare s-ar m-ai face reclama la ceva..daca s-ar sti ca acel ceva nu poate fi cumparat de nimeni?
Decizia eset in final a noastra.. daca noi consideram ca avem nevoie de acel lucru sau este doar un moft. Totusi daca nu ar fi fost reclama poata nu as fi stiut ca acel lucru exista si m-as fi chinuit fara el o perioada mult mai lunga de timp. (ex. sa imi tund barba cu o forfecuta in loc sa folosesc o masina de tuns)
November 5th, 2008 at 4:20 pm
Sunt totusi niste limite de bun simt, zic eu. Sigur, o masina mai rapida ajuta insa o masina de 300CP in oras este doar un moft, total inutila.
Faza e ca in multe cazuri este doar o iluzie cum ca ar fi decizia noastra. In realitate este influentata de tot felul de reclame.
November 5th, 2008 at 5:04 pm
Stefan, de aceeasi parere sunt si eu. Bun, toate exemplele care s-au dat mai sus sunt practice, avem nevoie de tehnologie, avem nevoie de telefon, avem nevoie de masina, de haine. Dar limita nevoii asteia cred ca e impinsa de societate (care la randul ei a fost “crescuta” si educata de marketeri pe parcursul istoriei).
Totusi ii dau si lui Adler dreptate ca unele tehnologii noi au creeat nevoie cu un scop util. Un fel de forma creeaza fondul. Ne puteam barbieri fara probleme si cu forfecuta, dar acum ca avem masini de tuns, de ce sa ne mai chinuim?
Vezi, de-asta is faine discutiile despre marketing. Pot fi argumentate din ambele directii si sa aiba ambele parti dreptate
November 5th, 2008 at 5:16 pm
Publicitatea functioneaza pentru ca ne este adresata noua.
Suntem consumatori si ne informam sa consumam… si aici intervine publicitatea ce isi are rostul.
Mult succes !
November 5th, 2008 at 5:34 pm
@Calin: huh ?! Ce naiba ai vrut sa spui?
November 5th, 2008 at 5:35 pm
Banuiesc ca se refera la filozofia consumatorismului, in care noua ne e foame de informatii iar altii sunt mai mult decat fericiti sa ne puna in farfurie
November 5th, 2008 at 5:39 pm
Aha, ok. Asta e ca in scoala, cand trebuia sa facem comentarii la poezii, etc. Autorul scria ceva apoi fiecare intelegea altceva
November 5th, 2008 at 5:50 pm
@Stefan era un raspuns simplu la intrebarea din titlul postului : De ce functioneaza publicitatea?
Functioneaza pentru ca este nevoie de ea si are un target.
Cu siguranta daca tu vei cauta un telefon mobil sa iti cumperi vei primi cu bratele deshise reclamele la telefoane mobile.
Publicitatea nu functioneaza din prostia noastra ci din sensul pe care il are in procesul de consum.
Mult succes !
November 5th, 2008 at 5:56 pm
@Calin: Daca vreau sa imi iau un nou telefon mobil, reclamele or sa fie ultimul loc unde ma uit.
O sa ma duc si o sa vad ce spune lumea despre ele, site’uri de review’uri, etc. Si o sa ignor total laudele producatorul care tot ce vrea e sa isi vanda produsul cu orice pret.
November 5th, 2008 at 5:59 pm
Stefan, problema e ca tu, eu, Calin si inca “o mana” de oameni stiu cu ce se mananca publicitatea. Insa marea masa, poporul, nu stie si o sa fie influentat de reclama in care producatorul se lauda singur.
Chiar ieri am auzit pe cineva zicand: “Mi-am luat vin din asta, Babanu’, ca am vazut ca ii fac multa reclama”. Adica pentru el, faptul ca are reclama multa automat il valideaza ca produs de calitate (poate chiar e vin de calitate, nu am baut niciodata, dar am dat exemplul asta ca sa demonstrez procesul).
November 5th, 2008 at 6:04 pm
Un produs fara publicitate este un produs necunoscut.
Ca sa ajunga in manile prietenilor tai @Stefan sau a oricarei alte perosne, nu e suficient sa pui produsul pe raft… trebuie sa il faci si cunoscut.
Iar daca cei ce fac review’uri sau vorbesc despre produsul ce te intereseaza, nu ar fi auzit de el dintr-o reclama nu l-ar fi incercat nici ei ca sa isi formeze o parere.
Partea de cum se fac relamele (legat de laude), e alta poveste… si poate Tudi se va gandi sa scrie si despre asta.
Mult succes !
November 5th, 2008 at 6:12 pm
Poate ar fi trebuit sa fiu mai exact: reclamele sunt ultimul lucru pe care il iau in seama.
Faza este ca lumea trebuie sa se obisnuiasca sa gandeasca un pic, nu sa actioneze ca o vita fara minte. O campanie de educare sau asa ceva, nu stiu.
November 5th, 2008 at 7:35 pm
sunt de acord cu ce a scris Calin. Daca nu ar exista reclamele probabil informatia s-ar propaga mult mai incet. Stefan..daca nu s-ar tine cont de publicitate (sau daca nu ar exista) atunci probabil ca ai pierde zile in sir pentru a gasi un review pe internet. Google are ca fundament tot publicitatea.. si cu ajutorul ei isi mentine existenta.
November 5th, 2008 at 7:45 pm
Dupa cum am spus, nu sunt impotriva reclamelor. Insa ele trebuie luate doar cu titlu informativ si atat.
Nu ca cel despre care se vorbea mai sus, care a cumparat nu stiu ce vin doar pentru ca i se facea reclama.
November 5th, 2008 at 7:48 pm
Sincer sa fiu si eu am picat in pacatul ala de multe ori
Si probabil si voi la un moment dat: am judecat un produs si i-am estimat calitatea direct proportional cu numarul de reclame la care am fost expusi.
November 6th, 2008 at 1:59 am
@Calin - nu fii asa sigur in legatura cu publicitatea. Sa-ti aduc aminte de nuj ce firma de machiaj care a fost amendata sau ceva in gen pentru ca folosea gene false in reclama pentru a vinde ?
Iti spun un exemplu real - ai auzit de mancare pt caini spre exemplu Mera Dog? Dar Acana ? Eukanuba ? Eu tind sa cred ca nu, ca la TV sigur n-am vazut, insa crescatori de top de caini folosesc mancarurile astea pentru ca sunt super premium, nu balarii gen Pedigree, Chappy care sunt mancaruri de 2 lei de la care iti moare animalul. Si tin sa te anunt ca Pedigree & co nu o sa bata niciodata aceste firme, oricate reclame isi vor face.
Sa-ti mai spun ceva, firma Angst de care probabil ai auzit, este unul din liderii pietei pentru mezeluri & co, ai vazut vreo reclama la TV ? Iti spun eu ca nu si-au facut, de ce ? pentru ca daca faceau asta, fabricile nu puteau face fata, in schimb campofrio, cris-tim isi fac, hmm..
Tv-ul are si bune si rele, dar nu poti spune ca fara reclama TV produsul tau este si va ramane necunoscut. Exista si persoane care iau produsul de pe raft pentru a-l incerca, fara sa fi vazut reclama, iar daca este de calitate fi sigur ca va da mai departe, si asa va ajunge si pe un site de reviews.
Ah..si nici reclama la HotNews pe TV n-am vazut, si cred ca vei ramane surprins la ce trafic au. In schimb sunt multe reclame care includ si www-uri.
November 6th, 2008 at 11:41 am
@Mircea I. Nu vreau sa intram in teoria advertisingului.
1. Produsele de masa nu sunt tot una cu produsele de “nisa” (gen cele pentru specialisti). Deobicei produsele vandute specialistilor se vand pe baza de agenti de vanzari (sau prin distribuitori).
Eu cand vorbeam de prietenii lui @Stefan ce testeaza un telefon, ma refeream la persoanele ce fac parte din mass market (nu la un pool de specialisti)
2. Reclama cu publicitatea nu e tot una (eu vorbeam de publicitate in primul paragraf)
November 6th, 2008 at 1:18 pm
1. Sa inteleg ca produsele de masa nu au o “nisa” a lor ? Mancarea de care iti spuneam nu este pentru specialisti, ci pentru toti, ca o folosesc si ei (care deh, sunt mai priceputi fiind crescatori) este cu atat mai incurajator penru omu de rand ca mine, sa apelez la aceste branduri.
2. Numai bine
November 11th, 2008 at 3:26 pm
Nu prea imi dau seama unde ai vrut sa ajungi,problema este ca vezi gresit situatia in unele cazuri,nu e vorba de faptul ca omul este un idiot,prost ghidat de instinctul animalic este mai mult vorba de subconstientul uman,asa suntem construiti in evolutia noastra ca rasa…
November 12th, 2008 at 10:22 am
Vad gresit din punctul tau de vedere dar din punctul meu de vedere vad corect. Vezi ce relativ e si cu punctele de vedere?
November 14th, 2008 at 12:55 pm
Sincer să fiu îmi place modul de gândire (abordat în acest articol, desigur). Oamenii sunt idioţi din fire, din mai multe puncte de vedere. Majoritatea reclamelor prezintă gagicuţe “bune” sau masculi “dominanţi” plin de muşchi ca să capteze atenţia privitorului. Mulţi zic că nu-i influienţează dar omul tot un animal curios rămâne. În inconştient tot îi rămâne eticheta: gagică bună/reclama aia cu pisici.
November 26th, 2008 at 12:04 am
Da , nu degeaba e vorba aia : ati prostit poporu cu televizoru. Sincer, imi place sa ma uit la reclame , dar nu la toate pentru ca in ultimul timp nu multe merita sa fie vazute la cat de prost sunt facute, dar nu pot spune ca cumpar ceva sau recomand ceva in functie de cate reclama i se face unui produs sau cat de buna sau proasta e acea reclama. Oricum folosirea unui produs e ceva subiectiv , unul poate fi multumit de el altcineva mai putin multumit.
November 27th, 2008 at 2:36 am
Ai vrut sa vorbesti de publicitate si ai ajuns sa vorbesti de reclame TV. Voi stiti ca nu toate reclamele tv vi se adreseaza? Reclamele sunt tampite daca exista sanse mari ca oameni tampiti sa fie interesati de un produs sau un serviciu caruia i se face reclama intr-un mod tampit. In alte cuvinte, o reclama poate fi ‘cool’ daca li se adreseaza tinerilor, sau sa denote eleganta, rafinament si stil daca targetul sau are aceste trasaturi. Un lucru pe care cred ca e nevoie sa’l inteleaga toti e ca reclamele tv nu sunt politica, fie ca manipuleaza oameni sau nu, si deci nu trebuie strigat in gura mare ca ne prostesc.
Publicitatea in general are ca scop familiarizarea consumatorului cu un anumit brand. Cand spun consumator nu ma refer la toti, ma refer la cei ale caror valori se regasesc in valorile promovate de acel brand. Noi suntem tineri (oricum pana in 25-30 de ani) si nu o sa ne lasam fermecati de o reclama la un salam, dar ne plac reclamele de la orange (sau vodafone). De ce? Pt ca sunt nostime, pt ca sunt pline de viata, pt ca te pun pe ganduri, pt ca apar tineri samd. Noi nu mancam salam, mancam mai mult de la Mac spre exemplu (pt ca, desi e scump, te face sa te simti intr-un fel) iar batranii nu vbesc la mobil, si chiar prefera salamul fata de o masa in oras.
Reclama la Babanu nu vi se adreseaza, si cei care au facut’o stiu asta, pentru ca de multe ori agentiile de publicitate care fac reclamele astea sunt aceleasi care le fac pe alea de la Mac sau Orange (doar ca idee spun asta). Ei cunosc ca in Romania sunt oameni care ‘cumpara’ o asemenea reclama. Ok. Bun. Si de ce sa ii tii pe oameni in prostia lor? De ce sa le dai ce vor atat timp cat ceea ce vor e o reclama la un ‘butoi’ grosolan de vin? Nu favorizezi prostia? Nu, pt ca la urma urmei nu le vei putea vinde lor niciodata o sticla de Bordeaux. Fiecare om mai prost, mai destept, mai tanar, mai batran, mai optimist sau mai pesimist are nevoie sa se regaseasca intr-un anumit produs, fie ca e vorba de ceva de care are nevoie zi de zi, ceva de uz temporar sau poate moft. E vorba de diversitate, de a da oamenilor libertatea de a alege.
Publicitatea nu spune: Cumpara’l pentru ca e de calitate! sau cel putin nu asta il face pe om sa’l cumpere. E mesajul care tinteste subconstientul ce te determina, maine sau peste 2 saptamani cand il vezi pe raft, sa’l incerci. Si multi se chinuie sa creeze asa ceva, o prima intalnire. Ca de altfel e foarte importanta. E business fratilor, nu e politica, mai spun o data
Nu va revoltati, pt ca ‘the big picture’ e mult mai colorata.
November 27th, 2008 at 2:42 am
Nup, am dat reclama TV ca exemplu pentru ca mi se pare cel mai concludent exemplu la ceea ce ziceam.
Se pare ca s-a pierdut pe undeva pe parcursul comentariilor punctul pe care vroiam sa il ating cu articolul, si anume creearea de “nevoie” cu ajutorul publicitatii.
Si cu totii cadem victima. Ia spuneti repede ce pantofi sport aveti. Adidas/Puma/Nike de $200 sau Ming-Yong-Piu din piata, cu $10? Calitativ vorbind, Adidas/Puma/Nike sunt de 20 de ori mai comozi, durabili, buni?
November 27th, 2008 at 2:55 am
Nu stiu ce marca, i’am luat din mall, am dat 300 ron si ii port de 3 ani. si nu, nu glumesc, altii din ‘piata’ cu 150 pe care ii aveam s’au rupt de pedalele de la masina. Dar cu asta nu vreau sa generalizez, ai si tu pe undeva dreptate cred eu.
Publicitatea are rolul de a diferentia ofertele. De fapt, brandul diferentiaza oferta, publicitatea o face cunoscuta. E ceva indispensabil in ziua de azi, pt ca omul, prost cum il numesti, daca nu ar intra in contact cu un produs prin publicitate, nu i s-ar da nici macar sansa de a alege.
La urma urmei, daca tu dai ultimii tai bani ca sa’ti iei Nike si nu ai ce manca apoi, asta tine de tine nu? nu esti tu ala fraier? daca iti cumperi, iti permiti, poate ca nu stii ca e moft. Tu esti genul de persoana superficiala si iti plac lucrurile superficiale. (nu tu, cineva). Sunt fite intr-adevar, dar poate altul isi permite. Si lui ii este destinata acea reclama.
Totul se vinde pe lumea asta, exista cerere si oferta. Si in ciuda a ceea ce crezi, a doua e in functie de prima.
November 27th, 2008 at 3:19 am
Total de acord cu tine ca oferta e in functie de cerere. Ce incerc eu sa argumentez aici e ca de multe ori “ei” (companiile, marketerii, influencerii) ne creeaza si cererea si oferta.
Cum ziceam, eu nu aveam nevoie de iphone pana nu mi l-au bagat ei pe gat. Nu aveam nevoie de salam cu scortisoara, pana nu mi l-au bagat ei pe gat
November 27th, 2008 at 12:26 pm
@Tudi mai toti producatorii incearca sa vina cu ecva nou care sa aiba si succes. Apple a gasit un nou mod pentru a folosi un telefon mobil (chiar daca si altii au avut aceeasi idee). Au incercat sa anticipeze nevoile utilizatorului si sa ii usureze intr-un mod placut activitatea.
Salamul cu scortisoara (exista?) este o noua abordare a salamului obisnuit, care ei spera sa placa populatiei si sa se vanda.
November 27th, 2008 at 1:52 pm
Cu destula publicitate, salamul cu scortisoara ar deveni din “ceva neobisnuit care merita incercat” intr-un must-have, in ceva ce toata lumea trebuie sa aiba in frigider.
Va recomand cartea All Marketers are Liars scrisa de Seth Godin. Atinge niste puncte interesante, similare cu cele cu salamul de scortisoara